10-kompisarna Flipped Classroom

Hej alla föräldrar och elever i 1B!

På vår matematiklektion så ska vi gå igenom 10-kompisarna, vad de är och hur man använder dem för att räkna. 10-kompisarna är väldigt viktiga i vårt räknande och kan underlätta i många situationer när man räknar t.ex. addition eller subtraktion. I Läroplanen står följande ”undervisningen ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om
matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden” (Lgr 11). Jag har för avsikt att sätta in 10-kompisarna i vardagliga sammanhang så eleverna ser sammanhanget och vikten av matematik överlag. Enligt kursplanen ska eleverna även få kunskap om de naturliga talen (positiva heltal, alltså inga decimaler eller tal under 0) och hur de kan delas upp. Genom att hitta 10-kompisarna lär sig eleverna hur man delar upp talet 10. Jag räknar på mina händer då jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att visualisera 10-kompisarna men kommer på lektionen att visa dem på flera olika sätt för att ge eleverna andra sätt att tänka på.

Efter det här momentet vill jag att eleverna ska kunna alla 10-kompisar och kan räkna enkel addition och subtraktion utifrån talet 10.

Den här filmen kan vara ett steg på vägen och om ni föräldrar har fler sätt att visa 10-kompisarna för era barn så är det varmt välkommet. Gör gärna övningen jag gav i filmen.

Hej då! /Rickard

6 comments on “10-kompisarna Flipped Classroom

  1. Hej! Mina tre saker jag vill ha kommentarer om är:
    1. Är brevet för avslappnat? förstår man som förälder vad undervisningen går ut på?
    2. Mitt val av visualisering av 10-kompisarna. Är det tydligt nog att bara använda händerna?
    3.Är övningen jag gav tydlig nog? förstår eleverna vad som ska göras eller kan jag formulerat mig på annat sätt?

    Gilla

    • Jag tycker inte att brevet är för avslappnat, det du har skrivit är tydligt och lätt att ta till sig. Du beskriver undervisningens mål samt kopplingen till Lgr 11.
      Händerna är perfekt, eftersom det är en konkret koppling till elevernas egna erfarenheter. Det faktum att du nämna till föräldrarna att dem är välkomna att visa sina barn andra sätt är ett br sätt att involvera föräldrarna. Du skrev att du själv ska ta upp andra sätt att tänka på, vilket verkar smart ifall att föräldrarna kan inte tänka på någonting.
      Övningen var tydlig, jag tycker att det är positiv att du gick inte igenom alla tiokompisar, så att eleverna har chansen att experimentera själv. Det var bra tänkt att du pratade med ‘publiken’ direkt och utmanade eleverna att hitta föremål i hemmet. Ytterligare en bra koppling till elevernas erfarenhetsvärldar.

      Gillad av 1 person

  2. 1. Jag tycker det är ett bra brev, inga svåra matematiska uttryck som kan vara svårt att förstå för föräldrarna. Lagom avslappnat.
    2. Det är tydligt och enkelt.
    3. Övningen är tydlig, enkel och rolig. Jag tycker den är bra!

    Gilla

  3. Hej Rickard!

    Jag tycker du förklarar 10-kompisars syfte och funktion väldigt tydligt och tror inte det några som helst problem för föräldrar att förstå. Att använda händerna tycker jag var jättesmart, de är redskap vi (vanligtvis) aldrig saknar och väldigt lättillgängliga. Övningen är tydlig, intressant och lagom svår. Bra film!

    Mvh Karolina Lyngstad

    Gilla

  4. Hej Rickard,

    Jag tycker inte att ditt brev är för avslappnat, du är tydlig med vad 10-kompisar är och hur ni kommer att arbeta med dem samt vad eleverna förväntas kunna efter att ni jobbat med dem.
    Sättet som du väljer att visa 10-kompisarna är tydlig och en metod som barnen enkelt kan använda för att träna vidare hemma. Övningen som du ger barnen i slutet tror jag att de skulle tycka är kul och som de får bra kunskap utav. Riktigt bra.

    Gillad av 1 person

  5. Hej!
    För att svara på alla frågor i ett så är både brevet och filmen riktigt bra! Inte för avslappnat och tydliga instruktioner. Smart att använda händerna i filmen för att göra det enkelt i början för barnen. Superbra! Jag har inget negativt att säga.

    /Sanna

    Gilla

Lämna en kommentar