Hållbar utveckling

Vad är hållbar utveckling?
Hållbar utveckling är ett vagt begrepp som är väldigt svårt att definiera i praktiken. Essensen av begreppet är att nu levande människor uppfyller sina behov utan att riskera att framtida generationer inte får uppfylla sina. Detta ger så klart många följdfrågor, vad är våra behov idag? vilka behov kommer framtida generationer? Och på vilka sätt kan vi uppfylla alla våra behov och samtidigt se till att resurser finns kvar för framtida generationer att uppfylla sina behov.Våra behov är väldigt svårt att definiera. Ska vi utgå från en människas minimum behov (ett hem, mat, sömn, kärlek) eller ska vi räkna in att vissa familjer ”behöver” två bilar eller fler par skor? Att lösa det här problemet är den stora prövningen i dagens samhälle.

Rätten till ett värdigt liv
Det ligger ett stort ansvar hos oss människor att ompröva våran syn på problem och dess lösningar. För att ett land ska kunna uppnå och arbeta med hållbar utveckling måste landet först få ekonomisk tillväxt och för att ett land ska få ekonomisk tillväxt måste miljön vara i gott skick och landets medborgare måste få sjukvård och utbildning. Framförallt handlar hållbar utveckling om ansvar, sympati och solidaritet mellan olika folkgrupper, kön, nationer och generationer. Det handlar om alla människors rätt till ett värdigt liv.

Utbildning för hållbar utveckling
En lärares uppgift är att skapa en miljö där elever kan lära. Skolan ska vara en plats där unga människor kan se och lära sig strukturer som bl.a. demokrati, moral, mänskliga rättigheter och jämställdhet. När vi behandlar de här frågorna som jobbar vi med hållbar utveckling genom att se till att barnen ser att de är en del av ett samhälle som är en stel av en större värld. De kan se andra kulturer som likvärdiga och inte som något främmande, de kan se att andra människor har andra förutsättningar. Allt detta kan göra en elev kritisk mot de odemokratiska och kränkande åsikter de kan stöta på i verkliga livet. Skolan har ett ansvar i utbildning men också i fostran och i formandet av morgondagens samhälle.

Tre grundläggande innebörder
Det finns tre olika grundläggande innebörder för hur man kan jobba med hållbar utveckling i skolan. En väldigt vanlig enligt studier är något som kallas ”Ett etiskt projekt” där undervisningen av hållbar utveckling riktas mot att ta ansvar för världen. Eleverna ska då utveckla kunskaper, förståelse, attityder och värderingar som främjar den hållbara utvecklingen. Man kan också se på hållbar utveckling som ”ett kulturbygge” där undervisningen går ut på att visa andra kulturer än den eleverna befinner sig i. Eleverna här ska ta del av de olika aspekterna som skapar en kollektiv identitet, ett sätt att leva, en ”kultur”. Detta kan innebära drama, konst, musik, mat, religion, teknologi, litteratur, historia och givetvis språk. Så även om det inte står i läroplanen att elever ska lära sig t.ex. arabiska i lågstadiet så kan det ändå användas som ett kulturbygge och ses som utbildning i hållbar utveckling. Individens hållbara utveckling är den sista aspekten inom hållbar utveckling inom skolan. Här sätts fokus på tilliten på sin egen förmåga, självkänsla, hälsa och en gemenskap med andra. Identitetsskapande lärande underlättar för elever att tro på sin egen kompetens och se mening i lärandet.

Fokus på lärare i hela världen
2005-2014 lades fokus på lärare världen över av FN/Unesco, den här tiden kallades för Dekaden. Då skulle undervisningen präglas av de olika perspektiven av hållbar utveckling. Detta var såklart svårt att genomför då olika lärare och skolor har olika förutsättningar och möjligheter och dessutom är innehållet för hållbar utveckling så diffust. Lärarnas uppgift är inte bara att undervisa utan också se till att en grupp ungdomar fungerar och kan arbeta tillsammans som ett lag. Läraren måste vara skicklig i sitt avvägande när det gäller att ta beslut som gäller undervisningen eller klassen.

När det gäller att få in hållbar utveckling i musiken är det uppenbart enklast att göra detta genom det som kallar ett kulturbygge. Att ta del av andra kulturers musik och drama kan vara ett väldigt effektivt sätt att ge eleverna en syn på andra kulturer som jämlikar. Man kan experimentera med att bygga egna instrument genom att använda simpla saker som finns runt om oss.. t.ex. göra en shaker med en PET-flaska och lite ris eller en tamburin med ståltråd och kapsyler. Sen kan instrumenten användas för att spela olika låtar eller som en del av ett drama/musikal.

Lämna en kommentar