Reflektion över lektion

Jag och frida lärde ut en italiensk sånglek. Sången har rörelser till vissa ord, orden byts senare ut till ljud. 

Frida förklarade var sången kom ifrån och vad den handlade om och jag gick igenom melodi och struktur över hur mqn bytte ut orden. Jag tyckte det gick bra. Vi hade en lite tidspress på oss vilket gjorde mig lite stressad och jag kan ha missat något men jag tror inte det. Jag kunde kollat upp tidigare en tonart jag trodde var bra istället för att chansa, även om det gick lätt för mig att lösa på plats. 

I framtiden skulle man kunna låta barnen bestämma rörelser och ljud till orden. Man kan även leka med hastigheten på låten, efter som den är på italienska kan det bli väldigt kaotiskt och roligt när det går fort!

Text till sången:

La macchina del capo

Ha un buco nella gomma x3

E noi la ripariamo con il chewing gum

4 comments on “Reflektion över lektion

  1. Rolig aktivitet och det var kul att sjunga på ett annat språk än svenska. Ni förklarade låten väldigt bra genom att gå igenom ord för ord så att alla hängde med. Det var även bra att ni målade bilder till orden så blev det lättare. Det är en riktigt rolig aktivitet då man plockar bort ord och ersätter med rörelser/andra ljud. Jag tror även att barn kommer tycka det är jätteroligt att sjunga på ett annat språk. / Anna

    Gilla

  2. Jag tyckte det var bra med både text och bilder på tavlan, det gjorde att man lättare kunde hänga med. Ni gick även igenom meningarna var för sig och tog successivt bort orden i lagom tempo. Det var en jätterolig övning där man verkligen fick koncentrera sig på vilket ord/ljud/rörelse man skulle ta till. Super roligt med en låt på ett annat språk också!

    Gilla

  3. Riktigt rolig och lärorik lektion av dig och Frida! Jag tycker att ni hade ett trevligt lugn och tydliga instruktioner i klassrummet, vilket fick oss alla att hänga med i ett bra tempo. Aktiviteten tränade koncentrationsförmågan på ett väldigt roligt sätt. Genom att sången vi fick lära oss var på ett annat språk, samtidigt som vi fick plocka bort vissa ord för att göra rörelser och andra ljud till sången. Det var väldigt bra att ni gick igenom mening för mening och dess betydelse. Även att ni målade dit bilder för att påminna oss om ordens betydelse och vilka rörelser som skulle göras vid ett visst ord! Jag tycker att ni ska vara jätte nöjda med lektionen och jag tror att ni har inspirerat många till att våga använda andra språk/sånger i klassrummet. Det är i alla fall något som jag helt klart ska försöka använda mig av framöver. Bra jobbat!! / Emma B

    Gilla

  4. En välplanerad och strukturerad lektion som bjöd på skratt och entusiasm. Att skriva ner texten till låten på tavlan underlättade extremt, främst för att kunna memoar texten men det var även ett hjälpande sätt att hålla sin tidsram. Jag tror att denna lektion kan bli jättekul i lågstadiet, speciellt för att den är på ett nytt språk för många av barnen!

    Gilla

Lämna en kommentar