BOM bild 7c – Hållbar utveckling

Jag, Karolina och Anna har tillsammans gjort en film som skulle beröra hållbar utveckling. Vi fick ämnet ”starta sopsortering”. Den stora positiva upplevelsen jag fick från detta hur pass enkelt det är om man får några ramar för hur filmer ska formas. Jag tror absolut att om det finns resurser är detta arbetssätt verkligen något som jag kan tänka mig att ta med mig i min framtida lärarroll. Hållbar utveckling är ett väldigt relevant ämne som jag tycker är väldigt inspirerande att jobba kring. Jag hoppas att vi kommer fortsätta att jobba med det under utbildningen.

Hållbar utveckling är ett väldigt brett ämne men miljön är absolut en stor del av vår hållbara utveckling så därför ville jag fokusera på miljön ur ett etiskt perspektiv. Enligt björneloo (2011) betyder det etiska perspektivet att man lägger fokus på den enskilda individens ansvar för världen. när jag skulle komma på ett projekt till mina framtida elever. Mitt projekt kallas ”Gör din egen teckning!” vilket innebär att vi tillsammans i klassen ska göra vårat eget papper av gammalt papper för att sedan måla våran favoritplats.

Jag skulle börja det här projektet (som skulle ta några lektioner och lite jobb mellan lektionerna för läraren) med att prata om återanvändning så att alla vet vad det är och varför vi ska göra det. Det är viktigt att ha en diskussion kring dessa ämnen för att barnen ska förstå vad hållbar utveckling är. Tanken är sen att barnen ska få skita ner sina händer och göra sina egna papper. Läraren måste under tiden ta kort på processen för att kunna gå tillbaka tillsammans med eleverna senare. När våra papper är färdiga ska vi måla våran favoritplats och här finns inga gränser, inga ramar utan bara inspiration. Det är inte målningen som är viktig här utan det är återanvändningen och samtalet kring detta.

instruktion för att göra eget papper: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/05/28/tillverka-ditt-eget-papper
Björneloo, Inger 2011 Hållbar utveckling – att undervisa utifrån helheter och sammanhang s.14 Liber, Stockholm

2 comments on “BOM bild 7c – Hållbar utveckling

  1. Tack för att du delar med dig av din positiva erfarenhet. Ett projekt att den här typen innehåller alltid både positiva och negativa erfarenheter. Det negativa kan man förhoppningsvis lära sig av så att man slipper göra samma misstag i nästa projekt. De positiva är bra att lära sig att lyfta fram som lärare. De positiva erfarenheterna är de vi ska bygga vidare på så att vår undervisning hela tiden kan utvecklas på ett stimulerande sätt.
    Du har gett ett bra exempel på en lektionsidé på temat hållbar utveckling.
    För att bli godkänd på den här uppgiften behöver du göra en koppling till kurslitteraturen Björneloo, Hållbar utveckling. Mejla mig när du gjort ditt tillägg så går jag in och checkar./Birgitta

    Gilla

Lämna en kommentar