Lektionsplanering!

Den här lektionen är planerad för en engelska lektion för årskurs 2.

Kursplanens syfte
– förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter
– använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda

Centralt innehåll som ska behandlas (Lgr11)
– Filmer och dramatiserade berättelser för barn
– Enkla instruktioner och beskrivningar
– Ämnesområden som är välbekanta för eleverna

Uppstart

Vi börjar lektionen med att prata om vad som kommer hända på lektionen. Jag förklarar att lektionen går ut på att vi ska lära oss om mat och vad olika maträtter heter på engelska. Jag frågar också eleverna om de kan någon mat på engelska för att anknyta till deras tidigare erfarenheter av det ämnet. Sen berättar jag om upplägget på lektionen och säger att vi ska kolla på the game, spela memory och leka en annan lek.

Moment 1 (20min)
Kolla på ”The game”. Sen pratar vi kort om filmen. Jag frågar eleverna vad the game handlade om och vad de såg för maträtter i filmen.

Moment 2 15(min)
Nu ska vi spela memory. Jag har förberett memorykort med mat som finns med i the game men också några som inte finns med. Spelet har en tvist från vanlig memory, i ett par så är inte korten likadan utan ena kortet har ett ord t.ex. orange och det andra kortet har en bild på en apelsin. Gemensamt går vi igenom reglerna för memory så att alla vet hur det går till.

Moment 3 (20min)
Först och främst måste vi skapa en ring i klassrummet. Så jag ber eleverna att ta stolen de sitter på och komma ”hit” (en plats i klassrummet bäst lämpad för detta). I den här delen av lektionen ska vi spela fruktsallad. Fruktsallad är en lek där eleverna sitter i en ring och blir tilldelade ett namn på antingen frukt eller maträtt av mig. En elev står i mitten av ringen och ska ropa (de här orden står också på tavlan som stöd) ut en av de frukterna eller maträtter som jag delade ut t.ex. banana. Då ska alltså alla som är ”banana” byta plats med varandra och den eleven i mitten ska försöka sno en plats. Det här gör vi så många gånger vi hinner. Efter en stund byter vi så att den i ringen ropar på svenska istället så de som sitter i ringen måste översätta det som sägs. Det här momentet fungerar på två sätt. Den både befäster kunskapen och visar mig hur säkra de är på kunskapen. 

Moment 4 (5min)
Som avslutning frågar jag kort vad vi har övat på idag. Jag frågar efter exempel på maträtter. Jag behåller även det ordet eleverna blir tilldelade under fruktsallad och som avslutning säger jag t.ex. ”All the bananas can go out” som en sista liten kontroll av att de har snappat upp orden.


Bedömning 

I moment 1 bedömer jag huruvida eleverna har plockat upp orden som kommer med i filmen. Ifall det brister så ger jag några exempel för att förhoppningsvis ge eleverna mer kunskap inför resterande moment.

I moment 2 går jag runt till grupperna och ser hur det går för dem. Jag bedömer huruvida de förstod mina instruktioner och hur deras ordkunskap ligger till. Har eleverna svårt med någon speciell stannar jag till och ger stöd genom ledande frågor.

I moment 3 bedömer jag deras förmåga att koppla bild till ord. Eleverna har en bild och jag säger ett ord. Momentet kommer beröra liknande ord som båda tidigare moment så den här förmågan borde nu sitta.

Lämna en kommentar